Băiatul din deșert, recenzie

Când am început să citesc mi-am zis „iată o carte corectă”, în sensul în care naratorul are o voce sinceră, ușor de urmărit și prin urmare Băiatul din deșert a fost o lectură plăcută. Titlul nu spune foarte multe lucruri despre acțiunea cărții, dar esențialul este călătoria acestui bărbat pe tărâmurile indiene.

Un inginer se hotărăște că vrea să plece într-o călătorie prin lume care să-l ajute să obțină noi experiențe de viață. Vrea să fie surprins, așa că alege să plece în India pentru câteva săptămâni. Pe parcursul cărții el întâlnește și reîntâlnește tot felul de oameni, însă călătoria adevărată este cea care are loc în interiorul său. Tumulturile sale interioare merg mână-n mână cu aceste conexiuni pe care și le creează în mod neașteptat, întâlnind o cultură cu totul diferită de cea europeană, pe care o lăsase temporar în urmă. Ajunge chiar într-un ashram, iar mulți dintre oamenii întâlniți în această vastă țară au probleme similare cu ale sale. Pe de altă parte, localnicii îi arată un nou mod de a privi lucrurile, un mod care-l face să-și schimbe cu totul perspectiva asupra vieții. Se îndreaptă dinspre minciuni spre adevăr și reușește să atingă un nivel de liniște interioară care multor oameni, angrenați în jocuri de evoluție profesională, le lipsește cu desăvârșire.

Vorbele băiatului din deșert pe care-l întâlnește reverberează puternic înăuntrul său până la finalul romanului. Abia acolo ne dăm seama în totalitate care a fost impactul real al acestei călătorii asupra naratorului. Nu este deloc ușor să ieși dintr-o bulă pe care el începe să o vadă ulterior și la alți oameni. Toate frământările interioare ale omului modern răzbat și sunt chiar desprinse de sursa lor în special prin intermediul voinței. Când te arunci în necunoscut, având totuși în minte scopul de a te transforma, în cele din urmă schimbarea apare. Niciun proces nu e lipsit de durere, însă faptul că sărim de la o aventură la alta alături de protagonist face acest drum mai puțin anevoios. Aproape că nu ai timp să digeri lucrurile când la fiecare pas te așteaptă o nouă experiență nebănuită.

Pe scurt, cred că romanul reușește indirect să puncteze un lucru simplu de care uităm adesea: cea mai mare bogăție nu este cea din cont – asta de la cineva al cărui scop în viață era să devină bogat. Atunci când îți deschizi ochii și accepți noi experiențe și viziuni din exterior, tu ești cel care se schimbă de fapt, iar lumea ta interioară capătă noi contururi. Romanul de debut al lui S. A. Secharyus este o călătorie extrem de personală și tumultoasă înspre chiar sufletul uman. Modul atât de sincer în care își spune povestea, cu bune și cu rele, cu temeri și cu bucurii de moment, are darul de a face un clic cu cei care se află într-o călătorie asemănătoare.

Pe de-o parte, mă bucur că n-a trebuit să merg fizic în India pentru a cunoaște toate aceste lucruri. Pe de alta, mă bucur că, prin intermediul cărții, am reușit totuși să ajung acolo cu mintea. Fiecare are triggere diferite pentru ca o schimbare să se poată produce. Eu cred că Băiatul din deșert poate fi un astfel de declanșator pentru mulți.

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )