Concurs de perspectivă!

IMG_7850

Aceste două romane polițiste sunt premiile concursului. Ce trebuie să faceți pentru a le câștiga?

– urmăriți blogul (e-mail/butonul de „Follow”)

– răspundeți într-un comentariu mai jos la întrebarea „De ce credeți că autorii români nu sunt la fel de citiți ca cei străini și cum ar putea fi schimbat acest lucru?”

ATENȚIE! Acesta nu este un concurs cu tragere la sorți, ci va câștiga răspunsul cel mai bine argumentat. Data limită este 23 februarie. Succes!

Anunțuri

23 de gânduri despre „Concurs de perspectivă!

Adăugă-le pe ale tale

  1. Cred ca multi se feresc de autorii romani pt simplu fapt ca erau bagati pe gat la scoala generala si liceu , tb sa faci eseuri chilometrice etc. Cred ca marea majoritate su ramas cu o mentalitate invechita despre ceea ce reprezinta aut rom , ca acestia scriu doar despre tarani legati de glie ,saraci , nefericiti si in foame de avere .Cam toti erau trasi la xerox L. Rebreanu,M.Sadoveanu,M.Preda si din aceasta cauza cred ca exista o reticenta in ceea ce priveste aut rom.Insa cei cotemporani sunt altfel cred ca vor mai mult sa-i copie pe cei straini intr-o oarecara masura si din aceasta cauza sunt totusi un pic mai cititi.

    Apreciază

  2. Lumea era „indragostita ” si in trecut de fantesy iar ai nostri clasici nu scriau asa ceva ,eu zic ca si din aceasta cauza exista o reticenta .exista f multi care prefera acest gen iar ai nostri nimic. Eu mi-am dat cu parerea sunt curioasa si alte pareri .Ai pus o intrebare f buna .

    Apreciază

  3. Am obs ca de exemplu pe TVR 1 sunt f bine mediatizati autori rom in emisiunea Arta , carte si capricii , eu de exemplu o urmaresc cu interes. Am terminat de spus parerea mea si scuze ca nu a fost doar un singur mesaj pt ca scriu de pe tel . Te urmaresc cu e mail cristina .breahna@yahoo.com

    Apreciază

  4. oamenii intotdeauna sunt mai atasati de ideea de emancipare si ,prin autorii straini,considera ca nu mai sunt atat de obisnuiti.cred ca una dintre solutii ar fi promovarea autorilor romani in diverse emisiuni, sau transformarea numelor lor intr-un pseudonim cu iz „de peste hotare”:)

    Apreciază

  5. Din perspectiva mea , cred ca autorii romani nu sunt la fel de cititi ca cei in afara pentru ca unii oameni traiesc cu impresia ca mintile tarii noatre nu sunt la fel de creative si briliante ca celelalte . Poate ca nu suntem la acelas nivel cu alte tarii dar cu siguranta imaginatia autorilor nostri este . Cred ca pentru a schimba asta , mai intai trebuie sa avem incredere in intelectul national si apoi … sa incepem sa-i citim .

    Apreciază

  6. La noi in Romania , foarte putini oamenii mai citesc , toti sunt prea ocupati sa alerge dupa diverse lucruri . Cartile noastre sunt mult mai geniale , cele straine au devenit cliseice si nu mai au farmec .Majoritatea sunt doar de dragoste si in general au aceleasi povesti , nu-i nimic nou , te plictisesti de la un moment dat .In tarile straine , oamenii citesc mai mult si din acest motiv cartile sunt mai cumparate , chiar daca sunt jalnice , cel putin unele . Eu ma simt ca pe un taram magic cand citec o carte scrisa de un autor roman , deviez de la subiect . La autori romani lipseste si promovarea . Ar trebui , dupa parererea mea , sa mergeti prin diferite orase si sa va prezentati cartile , intr-un mod special. Un mod prin care nu ar putea nimeni sa nu fie atras de ele. Dar asta ar necesita :timp si banii . Alta idee ar fi promovarea pe internet : sa puneti poze , fragmente din cartii .

    Apreciază

  7. Salutare și mulțumim pentru concurs. Înainte de toate, te felicit pentru debutul tău la Herg Beneth. Un vis al meu, de asemenea. Ca să n-o mai lungesc, pentru că-mi place să fac asta, să-mi dau cu părerea: cred că, înainte de toate, România nu dispune de prea multă „educație” când vine vorba de lectură, și nu numai. Vreau să spun că timpul a trecut peste noi. Unde mai găsim, în lumea aceasta contemporană, scriitori ca Drumeș, Tolstio, Eliade, Margaret Mitchell, Jane Austen, Thomas ardy, Alexandre Dumas ad infinitum. Nu spun că nu găsim scriitori frumoși și în ziua de astăzi (vezi Carol Topolski, Alice Munro, Katherine Mansfield, Eric Emmanuel-Schmitt, Gabriel Garcia Marquez, Zusak, Ali Shaw, Leila Meacham- ad infinitum, și aici). Problema știi unde stă? Nu în faptul că nu există scriitori și oameni care dețin magia scrisului, ci în faptul că există tot mai multe scrii „de umplutură”, de „masă”. Mulți scriu doar ca să aibă o carte scrisă, să le apară numele pe o copertă. Evident, sunt destul de rare aceste cazuri, dar nu inexistente. O micuță parte a doleanței s-ar explica așa. în al doilea rând, românii sunt niște orgolioși – mari orgolioși. Ne place să îi citim pe alții, dovadă fiind faptul că, chiar recent, am auzit spunându-se „50 shades” de 5251856 ori în ultima săptămână. Dar, din păcate, n-am auzit pe nimeni vorbind de Andrei Ciobanu, Alex Pițigoi, Lina Moacă, Lavinia Călina, Cristi Ardelean. Ce s-a întâmplat, fraților, nu vă place România? Aveți o țară, și, cu bune cu rele, este țara voastră. Eu, unul, n-aș da o carte românească (vezi „Scrisoare de dragoste”, „Adam și Eva”, „Enigma Otiliei”) pe John Green – care, fără vreo ofensă, mi se pare mult prea comercial – sau pe Paulo Coelho (chiar dacă „Alchimistul” mi-a ajuns la inimă. Cui nu îi plac poeții români, cui? Stănescu, sufletul acela sensibil, câte emoții mi-a mai dat. Blaga, oh, Blaga. De Eminescu e de prisos să mai zic ceva. Bacovia, cu ploile lui diluviene ce transced ființa. Ăștia da scriitori, ăștia da!
    Acum, să răspund și la a doua parte a întrebării tale. Cum ar putea fi schimbat acest lucru, sincer, nu e prea simplu. Doar dacă, într-o seară, ar cădea o cometă plină de cărți românești, care le-ar expedia în casele fiecăruia, apoi tooooți românii ar fi capturați de extratereștri și siliți (din păcate) să citească o carte românească BUNĂ, BUNĂ, BUNĂ, și să-și dea seama că lumea nu e numai young-fiction sau alte genuri, ci și… românească!
    :) Mi-a făcut plăcere să răspund întrebării tale, nu știu pe cât am reușit să te lămureasc (sau, chiar, să te bag mai tare în ceață).
    Urmăresc blogul cu andrei.cioata17@yahoo.com
    Un 14 februarie pe placul tău!

    Apreciat de 1 persoană

  8. Te urmăresc prin wordpress: faithsbooks şi prin e-mail: andra.frumusica9@yahoo.com . Mulțumim pentru şansă, interesantă întrebare!

    Autorii români mi se par în regulă chiar dacă sunt mai vechi. De exemplu, Eliade pe care îl ador.
    Cred că nu sunt citiți la nivel mare, în primul rând pentru că nu prea există. Da, ştiu că sunt mulți autori români, dar sunt cam pe aceleaşi genuri şi în străinătate sunt mai mulți şi pe toate genurile. Iar nouă ne place să avem de unde alege.
    Apoi, marea majoritate dintre ei sunt de pe timpul lui „î” din „i”, pe care cititorii nu prea îl suportă şi mai sunt şi arhaismele şi formele neliterare ale cuvintelor. Realizez că şi alte popoare au astfel de lucruri în cărți, dar când sunt traduse se înlătură şi fac lectura mai plăcută şi mai uşoară.
    Mai este şi stilul de a scrie al unora, care e foarte neplăcut şi aceştia de obicei, ne sunt băgați pe gât în generală şi liceu.
    Acum, vorbind de cei contemporani, dispar toate aceste detalii. Însă, românii, şi oamenii în general sunt recalcitranți şi privesc cu scepticism posibilitatea ca o carte românească să le placă. Rămân cu ideea că toate cărțile de la noi mențin stereotipitatea lucrurilor româneşti. Şi astfel, cum văd un nume de român, fug chiar dacă le place lectura. Măcar de-ar citi descrierile! Avem autori de genul Laviniei Călina sau de genul Cristinei Nemerovschi, sau de genul tău, care sunt sigură că le-ar plăcea tuturor românilor şi i-ar face să fie mai mândri, dar… suntem şi orgolioşi. Iar dacă ni se spune asta în față e şi mai rău.
    Şi ca să îți răspund şi la a doua întrebare, nu cred că putem face nimic ca să schimbăm aceste concepții. Nu putem, pur şi simplu, să obligăm oamenii să deschidă ochii, când ei încă dorm. Dacă, totuşi, o facem vom vedea pupilele lor mişcându-se haotic, aşa cum fac dacă ar avea parte de un coşmar din care nu pot ieşi. Concluzia e că sunt rătăciți şi nu putem decât să sperăm că îşi vor găsi calea. Mai putem, bineînțeles, să le oferim posibile căi de urmat, dar fără să îi forțăm să accepte ghidarea noastră.
    E o temă foarte complicată, sincer. E un labirint şi numai cei care sunt în el, pot căuta şi găsi scăparea.

    Apreciază

  9. Autori romani din prezent nu sunt cititi ca cei straini din cauza ca editurile la care publica nu ii promoveaza cum trebuie. Sunt atatea romane si poezii frumoase ce merita citite si simtite, dar din cauza ca anumite opere straine se vad altfel in mentalitatea romanilor. editurile prefera sa traduca si sa promoveze constant opere straine. Astfel, autorii ar trebui sa reuseasca sa se integreze intr-un sistem de valori pentru care nici nu merita sa te lupti. Editurile ar trebui sa regandeasca sistemul in care lucreaza si sa realizeze ca traim in Romania si cei care trebuie promovati constant sunt autorii nostri si nu cei straini.

    Apreciază

  10. În zilele noastre, puțin sunt cei cărora le face placere sa citească în timpul liber, calculatorul, telefonul și tehnologia ocupandu-le tot timpul liber. Cu toate acestea, exista persoane care prefera cititul în locul altor activități, dar atentia le este captata,in principal,de tainele literaturii universale, neavând nicio apetenta pentru cea romaneasca.. De ce? Pentru ca, în primul rand, autorii români nu sunt la fel de cunoscuți ca cei străini.Eu prefer sa numesc acest fenomen ”incapacitatea cititorului de a aprecia lucrul de calitate”.

    In general, limbile străine, arhicunoscute, precum engleza, germana sau franceza, se impun în fața limbilor mici, acaparandu – le. Astfel, toată populația lumii va auzi de Shakespeare, Dostoievski și alții, pentru ca operele lor au fost scrise într-o limba internațională, o limba de care operele romane nu s-au bucurat. Mari critici ai lumii au spus despre autorii români, ca Eminescu, Costache Negruzzi, Creanga, Eliade și mulți alții ca ar fi avut un succes imens și ca ar fi putut sta alături de marii scriitori ai lumii, sau chiar mai sus de aceștia, dacă operele lor ar fi avut prestigiul de a fi scrise într-o limba internațională.

    În al doilea rand, și sistemul romanesc de învățământ are o vina majora. În timpul anilor de studiu, elevilor li se impune sa învețe și sa citească zeci de opere, sa facă comentarii și eseuri, astfel încât se vor satura de scriitorii romani, iar la simpla auzire a numelor acestora, vor avea un sentiment de respingere, de urâciune, renunțând pur și simplu din a mai citi ceva scris de aceștia.
    Preferințele literare ale generațiilor actuale reprezinta încă o cauza a necunostintei autorilor romani. Tinerii nu mai citesc opere clasice, ci prefera lecturile științifice fantastice, thrillere sau lecturi care au legătură cu tehnologia. În acest fel, ei uita de comorile care zac încă nedescoperite în bibliotecile părinților și bunicilor lor, și sunt ferm convinsa ca dacă ar citi o singura carte recomandata de un bunic sau părinte, nu s-ar mai întoarce la vechile lor lecturi.

    Cred ca autorii români ar fi mai cunoscuți dacă ar fi mediatizați, dacă ar avea parte de o promovare pe măsură calității lor. Dacă s-ar crea mai multe târguri de carte, în fiecare oraș, atunci numărul celor interesați de operele romanesti ar creste remarcabil. Avem scriitori excepționali, avem cu ce sa ne mândrim, însă nu știm cum sa ajungem la aceștia, cum sa ii scoatem la lumina .

    Revenind la contemporaneitate.ei bine,a aparut o multime de asazisi ”scriitori” si cum avem dreptul la informatie,putem gasi descrieri,comentarii si repere critice pentru fiecare in parte si,de ce nu,pentru fiecare opera a lor. O sa dau cateva exemple de scriitori si operele a caror lectura mi-a lasat un gust placut,opere pe care le-as reciti de fiecare data cand mi s-ar ivi timp liber.Mihai Mateiu…Ei bine, Mihai Mateiu mi-a venit în minte cu singurul său volum, de debut de altfel: Oameni Curios, nu-i așa? Aduc ca argument cronica Cristinei, care zice foarte bine când spune „Oameni este ca un flacon plin de pastile Fiecare dintre povestirile foarte scurte concentrează în ea una mai mare, o felie semnificativă de viață redusă la esențialul extrem. Mihai Mateiu nu iartă nimic. Taie fiecare cuvânt în plus, controlează derapajele, ține în frâu emoția și are o perspectivă lucidă.Radu-Pavel-Gheo;Ați citit Noapte bună, copii!, poate și DEX-ul și sexul? Vi s-au părut mișto? Atunci poate că veți ajunge și la Numele mierlei, singura carte de proză scurtă a lui Radu Pavel Gheo pe care o recomand cu cea mai mare placere.Desigur,mai este vorba de multi altii,precum Răzvan Petrescu cu Rubato,Radu Paraschivescu cu Bazar Bizar,Dan Lungu cu Sunt o baba comunista!(capodopera cu a carei prezentari am castigat un concurs la nivel de judet),Lucian Dan Teodorovici cu Celelate povesti de dragoste sau Veronica D. Niculescu cu Roșu, roșu, catifea. Povestiri cu î din i.Astfel,dupa parerea mea,secolul al XIX-lea este unul dintre secolele cele mai productive ale literaturii române atât calitativ cât și cantitativ si ma simt mandra ca traiesc in aceasta perioada si ma bucur,printre primele persoane,de noile productii ale unor scriitori de exceptie.

    Astfel,ca oricare alt cititor nationalist,voi promova constant valorile meleagurilor romanesti si voi lupta,cat imi va permite statutul social,pentru recunoasterea meritelor celor care depun eforturi pentru imbogatirea culturala a tarii.

    Apreciază

  11. Daca Mihail Drumes era promovat in scoala sau macar sa se dea ca opere suplimentare pt vacanta de vara poate era alceva ,cui convenea sa promoveze in liceu „Scrisoare de dragoste” care este o poveste de dragoste traita cu frenezie pana la capat si in care goana dupa bani face ravagii umane . Ce sa mai spun de Rodica Oj Brasoveanu care e plina de amuzament ,cum sa promovezi in timpul acela romanul politist cand totul era tinut sub control si interzis.
    Daca erau cat de cat promovati ca de mediatizare nu era vb cred ca lumea isi schimba un pic imaginea despre scriitori romani .
    Sunt de aceeasi parere cu Catalinaa in ceea ce priveste targul de carte in orasele mari , mi-ar place f mult sa se faca si la mine in oras dar nimic.

    Apreciază

  12. Principalul motiv pentru care autorii romani nu sunt cititi in strainatate este acela ca ale lor carti nu sunt traduse in alte limbi. Tara noatra draga este prea mica si prea neimportanta in viziunea altor tari din lume si in viziunea Statelor Unite. Cu toate astea literatura noastra este una exceptionala, literatura pura si frumoasa care merita sa fie descoperita de occident si orient. Autorii romani insa sunt promovati decat in tara noastra. Sunt sigura ca in momentul in care un exemplar sau mai multe exemplare din literatura noastra ar ajunge la edituri straine acestea vor fi mai mult decat apreciate.

    Apreciază

    1. Cred ca autorii romani nu sunt cititi din mai multe motive. Primul ar fi pentru ca sunt romani, limba romana spre deosebire de engleza sau franceza este minoritara(sincer asta chiar nu tine de noi). Al doilea motiv e dedicat exclusiv romanilor sau mai bine spus sistemului. Cel mai mult evitam sa citesc autori romani pentru ca inca de la gradinita ne-au bagat pe gat cu lingura „clasicii nosti nationali.” Si cel mai important motiv ai fi acela ca noii autori nu sunt promovati corespunzator, adica eu am citit timp de 4 ani fictiune americana doar pentru ca nu stiam ca sunt si autori romani care scriu asa ceva. Pentru multi literatura romana se rezuma doar la Eliade, Eminesc, Creanga si poate intr-un caz mai fericit Mihail Drumes. Singurul mod in care autorii romani pot fi cititi la scara larga este sa ne desteptam ca generatie si sa citim cat mai mult, pentru ca scincer mai rar vezi o femeie de 40 de ani citind Cristina Nemerovschi sau Ana Barton.

      Apreciază

  13. Eu cred ca autorii romani nu sunt cititi pentru ca nu sunt suficient de promovati, editurile nu isi dau interesul suficient. Nu cred ca se va schimba acest lucru…

    Apreciază

  14. Da, in Romania autorii autohtoni pierd teren in defavoarea celor straini. Este o realitate pe care, din pacate, nu cred ca o vom putea schimba curand. Ma explic. Romania anului 2015 este o Romanie dihotomica – o parte „adormita”, martora a intunericului din spatele zidului si o Romanie frageda, tanara si nestiutoare, deschisa spre virtutile lumii occidentale, dornica de a se integra in ritmul vietii vestice. Aceasta Romanie tanara, sub influenta varstnicilor si a realitatilor nationale incomode prezentate pe toate canalele media nationale (furturi, inselaciuni, corupti etc etc) reneaga tot ceea ce este romanesc. Romanesc = balcanic = net inferior valorilor „lumii libere”. Din pacate astazi exista foarte putine elemente care infirma aceasta conceptie. Si chiar si aceste putine exemple ori sunt ignorate in media romaneasca ori, dimpotriva, sunt prezentate cu un orgoliu exacerbat in incercarea de a acoperi un gol care nu inceteaza sa creasca. De ce nu se citesc autori contemporani rusi, chinezi, greci, turci…? Si ei, ca si autorii romani, apartin unei lumi cu care Romania „tanara” nu rezoneaza. Iubirea este universala, istoria (mai mult sau mai putin realista) este la fel de fascinanta peste tot, talentul, in forma sa cea mai pura, nu tine cont de aspecte geografice sau geo-politice. Insa admiratia pentru valorile lumii occidentale orbeste. Citind Alice Munro, Patrick Modiano sau Paulo Coelho rezonam cu libertatea spiritului si a gandirii, ne identificam cu acei „vestici”, devenim putin ca ei. Nu asta ne-am dorit cu atata ardoare si ne dorim in continuare? De ce am schimba aceasta atitudine?

    Apreciază

  15. De un lucru sunt sigura: autorii romani sunt la fel de buni ca autorii straini. Nu exista o diferenta intre calitatea operelor romanesti si cele straine (cel putin cele contemporane). Citesc de cand ma stiu, primele amintiri pe care le am sunt legate de carti si citit, si de atunci si pana acum n-am tinut niciodata cont de nationalitatea autorului, ci de ceea ce mi-a spus descrierea cartii respective, ce am auzit despre ea, de cine mi-a fost recomandata.
    Si atunci unde apare diferenta? De ce sunt citite mai mult cartile autorilor straini? Parerea mea este ca diferenta apare la modalitatea de promovare si la intensitatea promovarii. Ceea ce vreau sa spun prin asta este ca marketingul din Romania nu este la nivelul marketingului din occident. Doua opere cu aceeasi valoare sunt promovate diferit. Daca in Romania autorul lanseaza cartea intr-un mediu restrans, aud despre lansare abonatii editurii respective si cunostintele lui, in Statele Unite de exemplu marketingul este agresiv. Auzim despre o noua opera care va capta intreaga lume si care este extraordinar de diferita, cartea este preluata si se face un scenariu de film sau apare o melodie. Si atunci normal ca acea carte trece granitele tarii si este cumparata in intreaga lume, cel putin de curiozitate (dau exemplul cartii Endgame, care a devenit un fenomen mondial, fara a fi cu adevarat impresionanta, fara a fi diferita de alte carti).
    In tara noastra, Institutul Cultural Roman are in conducere persoane desemnate politic, care n-au niciun interes sa promoveze cu adevarat cultura, ci isi exercita functia asa cum li s-a cerut de catre cei care i-au numit (daca ne uitam pe lista cu conducerea observam ca toti sunt numiti de Guvern, Presedinte, Ministere…). Daca institutia care ar trebui sa promoveze cultura nu o promoveaza, cum ne putem astepta sa fie cititi autorii romani? Industria cinematografica nu mai zic sa sprijine creatia literara…
    Oricum, cititorii din Romania, la fel ca si cei din afara, sunt influentati in mare masura de mijloacele de socializare si media, mijloace pe care se promoveaza autori straini (pentru ca marketingul lor este mai bun, asa cum am spus mai sus).

    Ca sa raspund si la a doua intrebare, nu vad pentru moment o solutie la aceasta problema, cum nu vad pentru moment o solutie pentru Romania. Tot ce pot sa sper este ca vor veni mai multi dintre cei tineri care sa creada in Romania si in viitorul ei si alaturi de care sa putem face ceva.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Propulsat de WordPress.com.

SUS ↑

%d blogeri au apreciat asta: